20
15

A measurement measures measuring means / Stefan Doepner

Castello - San Vito al Tagliamento a cura di Davide Bevilacqua

Per l'artista Stefan Doepner la tecnologia elettronica è materiale esecutivo delle proprie opere e tema centrale della propria ricerca. Doepner esplora le estetiche del nostro rapporto quotidiano con essa, scandagliando l'universo degli elettrodomestici di tutti i giorni per rivalutarne ed esibirne il comportamento elettromeccanico. Il titolo della mostra, A measurement measures measuring means, richiama proprio la relazione conflittuale tra uomo e tecnologia: gli strumenti [measuring means] nascono come estensioni del nostro corpo, ma nel momento in cui vengono utilizzati [a measurement] rivelano [measures] solamente sé stessi, rovesciando il ruolo tra “attuatore” e “attuato” e tra “prodotto” e “produttore”. Stefan Doepner rovescia ulteriormente questo rapporto, smontando e analizzando fisicamente e concettualmente le macchine di tutti i giorni, ricombinandone le funzioni e reinventandone l'utilizzo. Costruisce così grandi installazioni cibernetiche di luce, suono e movimento, che coinvolgono il pubblico in un'atmosfera elettronica pulsante di vita. Lo spettatore può così riscoprire attraverso momenti poetici generati dalle macchine stesse l'ambiente tecnologico che lo circonda.

The artist Stefan Doepner has chosen electronic technology as the main theme of his artistic research as well as his favourite material to work with to create his art. Doepner explores the ways in which we interact with technology every day and at the same time examines the universe of electronic appliances in order to reconsider their role and show their electromechanical operating principles. The title of his exhibition, A measurement measures measuring means, refers to the conflicting relationship between the human kind and technology: tools [measuring means] are created to be an extension of our bodies, but, from the moment they are used [a measurement], they only reveal [measures] themselves, thus inverting the roles of “maker” and “made”, of “product” and “producer”. Stefan Doepner contributes to overturn this interaction even further. He dismantles and analyses ordinary machines both physically and conceptually and then he reinvents their use by altering their functioning. He builds majestic cybernetic art installations combining light, sound and movement, which catch the viewers’ attention with their lively electronic atmosphere. The viewer might rediscover the surrounding technologic environment through the poetic moments evoked by the machines themselves.